In dit ontwerp trekken we het bestaande tweerichtingenfietspad langs de Bekslaan door over de spoorwegovergang.
Er is mij als kind altijd geleerd om niet in een bocht over te steken. In alle drie de ontwerpen wordt dit nu wel aan de fietsers gevraagd, om over te steken, exact daar waar een paar maanden geleden nog een fietser aan werd gereden. Door het hoogte verschil tussen de bekslaan/spoorweg overgang, en de aansluiting op de leidsevaart is op de voorgestelde oversteek plaats geen enkel zicht op verkeer komend uit de bekslaan.
Het vervallen van 3 parkeerplaatsen aan de leidsevaart zal voor bewoners aan de leidsevaart geen motivator zijn om deze optie te kiezen.
• Kromming van de fietsbrug maakt dat deze met hogere snelheid benaderbaar is wat niet veilig is voor voetgangers.
Daarom voorkeur voor variant 3
Uiteraard wordt deze brug veilig en volgens de geldende veiligheid standaarden gebouwd. De presentatie van deze 3 varianten is globaal, het detailniveau zit hier nog niet in. Het ging in dit stadium puur over de uitstraling van de brug. Er komen bijvoorbeeld nog kabels en/of gaas voor de openingen. Hetzelfde geld voor andere veiligheidsmaatregelen zoals bebordingen en afrasteringen. Dit wordt in een later stadium in detail uitgewerkt.