In dit ontwerp trekken we het tweerichtingenfietspad dat langs de Leidsevaart al aanwezig is door over de spoorwegovergang.
Fietspad is tweerichtingsverkeer en bij de bocht is er slecht zicht op elkaar omdat de struiken alle zicht wegnemen. Voorwaarde bij deze variant is dus dat het zicht voor de fietsers in de bocht goed is. Beschoeiing zal dus misschien aangepast moeten worden.
Ik zie hier een levensgevaarlijke situatie ontstaan wanneer de fietsers en brommers in 2 richtingen plus aansluiting van de Leidsevaart zuid en stationsbrug langs cafe Floris V ( is de noordzijde van de Leidsevaart en Bekslaan) de bocht om worden geleid. Er is daar n.l. een hoogte verschil en de brommers en fietsers vanaf de Bekslaan krijgen veel te veel vaart om de bocht kort en veilig te nemen. Helemaal met brommers en E-bikes is dit is m.i. onverantwoord! Ik stem voor 3!
Er is mij als kind altijd geleerd om niet in een bocht over te steken. In alle drie de ontwerpen wordt dit nu wel aan de fietsers gevraagd, om over te steken, exact daar waar een paar maanden geleden nog een fietser aan werd gereden. Door het hoogte verschil tussen de bekslaan/spoorweg overgang, en de aansluiting op de leidsevaart is op de voorgestelde oversteek plaats geen enkel zicht op verkeer komend uit de bekslaan.
Een solitaire fietsoversteek over een GOW50 is objectief en subjectief onveilig, onlogisch en onnodig.
Op de conflictpunten tussen auto's en overstekende fietsers is de snelheid van de auto's (V85 volgens VCP=53,7km/u) te hoog.
Maatregelen om de snelheid van de auto's te verminderen of waarschuwingsborden "overstekende fietsers" kunnen verwarring geven mbt de voorrang. Dat kan leiden tot "sympathiek" informeel voorrangsgedrag van automobilisten terwijl het tegenverkeer minder "sympathiek" is.