Tweerichtingen fietspad laten zoals het nu is Op de Leidsevaartweg adviessnelheid 30 km. per uur van gemeentegrens Heemstede tot Bekslaan.
Wat een geweldig idee is dit! Veilig voor iedereen zonder hoge kosten
In de eerste plaats ben ik het eens met het voorstel voor de 30km zone voor de Zwarteweg. In onze winkelstraat wordt echt heel veel te hard gereden. Een steekproef om die snelheid te bevestigen zou het voornemen voor de 30km zone ondersteunen.
Dan: ik ben zelf onvoldoende ter zake kundig om te kunnen beoordelen welke maatregel goed zou werken om het verkeer op de Zwarteweg te verminderen. Maar wat mij betreft stellen we die maatregel(en) voor die het vele sluipverkeer doet stoppen.
Helemaal mee eens.
*Rotonde is niet realistisch vanwege de helling en de beperkte ruimte. Bovendien zou ons plateau met aan weerszijden drempels verdwijnen, dus weer meer snelheid en meer verkeer. *
30km ook handhaven voor Leidsevaart tussen station en sproorbrug! (daar vragen wij al jaren om) Hiermee wordt het oversteken voor fietsers veel veiliger!
*Vrachtwagens weten zelfs door te dringen tot aan de spoorbrug ondanks alle borden. Regelmatig wordt het portaal omver gereden. Ruud
Ik kan erg ver meegaan in dit voorstel maar plaats een kanttekening bij het wijzigen van de kruising Zwarteweg-Leidsevaart! Het is destijds even een gelijkwaardige kruising geweest maar dit gaf filevorming op de Leidsevaart vanuit zuidelijke richting en leidde tot gevaarlijke situaties op de spoorwegovergang en daarom is de voorrangsregel zo gemaakt dat het verkeer op de Leidsevaart moet kunnen doorstromen. Ik woon 43 jaar op de Leidsevaart en fiets iedere dag dus ook ervaringsdeskundige!
De reden dat kruispunt Centenbrug voorrangskruising werd was omdat de Zwarteweg op iemands verzoek 30 km gebied werd. (Waarvan je je kan afvragen wie zich daar aan houdt...) De verkeersregels schrijven dan een voorrangskruising voor op grens 30 - 50 km gebied.
"Leveranciers kunnen even stoppen op het fietspad. Fietsers kunnen geparkeerde busjes dan nog steeds passeren op het fietspad."
Als regelmatige fietser hier, vind ik de huidige inrichting grotendeels prima. Maar geparkeerde auto's staan vaak op de hele breedte van het fietspad, waarmee ze fietsers opzij dringen en tussen hardrijdende auto's laten komen. Heel gevaarlijk.
Dit argument tegen geldt voor elke variant waarbij het fietspad in 2 richtingen langs dit stuk Leidsevaart blijft liggen. Het wordt nl. ook vaak misbruikt voor laden, lossen en 'even' parkeren. Dus als fietser of voetganger moet ik alsnog de rijweg op. Als automobilist zie ik hier regelmatig fietsers op de rijweg (zuid naar noord), en niet alleen wetteloze racefietsers. Wat ook voor andere varianten geldt: het parkeren aan de waterkant, want iedereen moet oversteken. De Meerweg is wel logisch.
Uiteraard wordt deze brug veilig en volgens de geldende veiligheid standaarden gebouwd. De presentatie van deze 3 varianten is globaal, het detailniveau zit hier nog niet in. Het ging in dit stadium puur over de uitstraling van de brug. Er komen bijvoorbeeld nog kabels en/of gaas voor de openingen. Hetzelfde geld voor andere veiligheidsmaatregelen zoals bebordingen en afrasteringen. Dit wordt in een later stadium in detail uitgewerkt.